Van Cachi weer naar Salta - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Marietteengerardinargentinie - WaarBenJij.nu Van Cachi weer naar Salta - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Marietteengerardinargentinie - WaarBenJij.nu

Van Cachi weer naar Salta

Door: Mariette

28 Januari 2015 | Argentinië, Mendoza

Vanacht heeft het zó vreselijk geregend, dat ik even bang was dat we niet meer van de berg af zouden komen. Maar...hier is alles mogelijk is vandaag wel gebleken.Om 8u scheen de zon volop en had het in de bergen gesneeuwd. Een plaatje om te zien en we begrepen dat de weg gelukkig goed begaanbaar was. Het eerste stuk was vlak ( voor het gevoel ) de z.g. Recta de Tin-Tin, een Nationaal Park met eindeloos veel cactussen en prachtige bloemen. Daarna begon het ruige landschap en hadden we inmiddels een hoogte bereikt van 3485 m. De prachtige geasfalteerde weg ging toch weer over in een gravelweg, met eindeloos veel bochten, wegversmallingen, grote overhangende rotsen en diepe ravijnen. Het uitzicht was voortdurend verrassend en bleef boeien. We kwamen door kleine plaatjes, het grappige was dat je voortdurend bordjes zag van overstekende kinderen, school aanwezig! En dat in zulke afgelegen gebieden.
Ook waarschuwingsborden van overstekende lama's, koeien en paarden met Ruiters, niet dat we ze veel gezien hebben, maar je weet maar nooit!
Rond 1 uur bereikten we Salta en na een kleine lunch konden we in ons hotel terecht.
Het was warm en erg benauwd toen we Salta in liepen. Niet lang daarna werd het aardedonker en barstte het los. Onweer, regen en hagel, echt een wolkbreuk! In hele korte tijd stond alles onder water, de winkels hadden flinke wateroverlast, lekkages en kortsluiting. We moesten terug naar ons hotel omdat de auto opgehaald zou worden, dus hebben we de stap gewaagd. Op het kruispunt bij de Basiliek van Salta stond het water tot boven mijn knieën! Never à dull moment!
Het schijnt hier wel vaker te regenen, maar dit hadden we niet verwacht, op één dag zo veel weersomstandigheden.
Hopelijk wordt het morgen beter, nu eerst de kleren drogen! Dank voor al jullie leuke en lieve reacties, leuk om te lezen.

Ook vandaag was het weer heel verrassend. We hebben 2 Salta's leren kennen, in de ochtend stromende regen, druk, veel verkeer en modderige straten. In de middag brak de zon door en was het ineens heel warm. Om 1 uur gaan de winkels dicht, tot 5 uur en zie je alleen nog wat toeristen. Zelfs de honden op straat houden hun siësta!
Wat ook opvallend is in Argentinië is dat iedereen zijn eigen stoep moet onderhouden en dat gebeurt niet altijd. Vóór ieder pand ligt een stuk straat en daardoor is de stoep heel vaak ongelijk. Grote tegels, kleine tegels, asfalt, steeds weer wat anders. Vooral bij slecht weer moet je heel goed kijken waar je loopt, want soms ligt er niks!
Onze indruk van Salta was gemeng. Een prachtige Basiliek staat op de Plaza en als je binnen gaat ben je direct onder de indruk van de houding van de mensen. Zó stil in gebed en zo betrokken bij het kerkelijk gebeuren, wat een sfeer.
Buiten op de Plaza lopen hele families rond, die van alles proberen te verkopen, rozenkransen, bidprentjes, kalenders e.d.
Ook valt het op dat je heel veel kleine kinderen ziet maar bijna geen buggies, veel jonge moeders met babies op de arm.
Een beetje rommelig stadje, met een paar prachtige kerken en oude gebouwen.

Ons verblijf in Salta en omgeving zit erop. Vanavond vliegen we naar Iguazu en gaan we morgen de watervallen bekijken. Jullie horen nog van ons.
Hasta la Vista!

• 29 Januari 2015 - 12:34

Bernadette:

Wat een verhaal.....! dat is echt weer heel wat anders dan een cruise. Knepen jullie hem niet onderweg langs die diepe ravijnen? Mariëtte was zeker blij dat Gerard reed? Je kunt bijna zeggen: jullie wilden een spectaculaire reis, jullie kregen er een! Fijn dat jullie er zo van genieten :) Zet 'm op de komende dagen! Liefs van mij, Bernadette