Bodega Salentein - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Marietteengerardinargentinie - WaarBenJij.nu Bodega Salentein - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Marietteengerardinargentinie - WaarBenJij.nu

Bodega Salentein

Door: Mariette

24 Januari 2015 | Argentinië, Mendoza

Vanochtend zijn we na een licht ontbijt ( alle zoetigheid, taartjes, koekjes, zoete broodjes enz. maar even gelaten voor wat het was) en naar Bodega Salentein gereden.
Dit wijnhuis ligt temidden van zo'n 900 wineries in de wijnstreek Mendoza aan de voet van de Andes. Het ligt op 1200 m hoogte in een schitterende omgeving en opgericht door Meindert Pon,van Nederlandse oorsprong. Een ongelooflijk uitgebreid wijngebied met een kleine 20 miljoen flessen per jaar. Het is een prachtig wijnhuis, hypermodern en indrukwekkend om te zien hoe de druiven geoogst worden en tot mooie wijnen gebotteld worden.
We hebben een rondleiding gekregen in de winery en na afloop een paar heerlijke wijnen, Sauvignon Blanc, Pinot Gris en Malbec geproefd. Het is erg indrukwekkend te zien hoe zo'n wijnhuis tot bloei is gekomen en ook de uitgestrekte vlakte. De Andes op de achtergrond, waar het water vandaan komt om het land te irrigeren en de enorme vaten en wijntonnen, waar de wijn tot rijping komt. Een beetje trots ben je dan wel dat het een Nederlandse historie heeft en de wijnen gedronken werden op de bruiloft van Willem Alexander en Maxima!
En dat allemaal op 1200 m hoogte, een prachtige omgeving en weer een bijzondere ervaring. Aan het begin van de wijngaard is in 2001 een kapel gebouwd.Toen wij binnen gingen kijken, zagen wij tot onze verbazing een prachtig kruis, verlicht, dezelfde bouw als het monument op de begraafplaats in Leusden!

Vanavond hebben we in de Posada gegeten met het zicht op de Andes, een belevenis!
Morgen verlaten we weer dit mooie, uitgestrekte gebied en gaan we naar Salta, waar ongetwijfeld ook veel moois te zien is!

• 24 Januari 2015 - 09:17

Annemiek:

Terwijl hier de sneeuw naar beneden dwarrelt, lezen we met plezier jullie reisverslagen, die nu wel weer goed binnenkomen, jullie beleven spannende avonturen, niet teveel van die lekkere wijnen proeven he? Zal wel een hele belevenis zijn daar op die hoogte! Geniet ervan en Ma zou zeggen doe voorzichtig! Doei!

Liefs Fons en Annemieke

• 24 Januari 2015 - 09:54

Bernadette:

Indrukwekkend jullie verhaal over die mooie wijnen op 1200m en dan dineren met uitzicht op de Andes: Je komt nog eens ergens he?! Het is een enorm afwisselend programma, goed gekozen. De afgelopen dagen heb ik het echt afschuwelijk koud gehad, niet meer warm te krijgen. Dan zou ik wel in jullie schoenen willen staan. Jullie verslagen sturen gelukkig een beetje warmte hier naar toe. Ik wens jullie nog veel mooie en bijzondere dagen! Liefs 4you2!